Onze vakantie in Thailand – Reisverslag

Eind vorige week zijn wij teruggekomen van onze vakantie in Thailand. Wat was het heerlijk! Een prachtig land, lieve mensen en ontzettend lekker eten. We zijn er drie weken geweest en hebben zes plekken bezocht. In dit artikel vind je een samenvatting van onze rondreis én geef ik je tips voor als jij ook van plan bent om dezelfde plekken te bezoeken. Heb jij al reiskriebels 😍?

We hebben ervoor gekozen om alles zelf te regelen voor onze reis; hotels, tripjes, tickets… en dat is eigenlijk allemaal heel goed gegaan! Hotels boekten we via booking.com en tripjes via de websites van die organisaties. We wilden tijdens onze reis geen zorgen hebben om hotels die we nog moesten opzoeken, dus hebben we alles van tevoren geregeld. Verder hebben we ontzettend veel gehad aan de Lonely Planet van Thailand én van de website Tips Thailand. Aanraders!

Onze vakantie in Thailand | Dag 1 – 3: Bangkok

Onze vakantie in Thailand begon in Bangkok, daar kwam onze vlucht aan. We hadden een directe vlucht, tegen de tijd dat wij boekten was Eva Air het goedkoopst om mee te vliegen. Direct vliegen beviel heel goed, de vlucht is al lang genoeg dus ik had echt niet nog over willen stappen 😅.

De eerste avond in Bangkok bezochten we – vanuit ons hotel, dat midden in het toeristische centrum lag – de beroemde (of beruchte?) Khao San Road; het backpackerscentrum van de grote stad. Leuk om doorheen te lopen en eigenlijk vooral om mensen te kijken. In deze straat (en de straten eromheen) heb je ook ontzettend veel eetkraampjes.

Op maandag bezochten we de twee grootste tempels van de stad: Wat Phra Kaew en Wat Pho. Bij de Wat Phra Kaew was het ont-zet-tend druk, echt even een uurtje je behoefte aan personal space aan de kant zetten. Het was wel prachtig; alle versieringen, al het goud en de grote gebouwen. Ontzettend mooi! De Wat Pho, onze tweede stop, was ook erg mooi. Hier was het weer ontzettend rustig, een verademing! We konden heerlijk rustig langs alle gebouwen lopen en de mooie elementen en honderden buddha’s bekijken.

Rond 17.00 uur streken we neer op het dakterras van één van de hoge gebouwen van Bangkok. Het was nog net aan licht en we zagen het dus steeds donkerder worden en overal lichtjes verschijnen. Een mooie extra dimensie aan het hoge dakterras! De cocktails waren heel duur en verder niet heel bijzonder. Ik had de cocktail #PicturePerfect, maar die deed z’n naam absoluut geen eer aan.

Op dag 3 deden we mee aan de Co van Kessel fietstocht. Dit was denk ik echt de leukste dag van de hele vakantie. Zo tof om met de fiets door alle smalle straatjes van de stad te gaan. Soms fietste je zelfs door een restaurantje heen 😂. Ook staken we de rivier over naar het niet-toeristische deel van Bangkok. Zo’n andere ervaring! De fietstocht was echt een aanrader. Het start- en eindpunt was in de buurt van China Town, dus hier hebben we ’s avonds streetfood gegeten. Ver-ruk-ke-luk, echt!

Tips voor Bangkok

• Wij verbleven in het Rambuttri Village Plaza en dat was heel fijn! Er was een zwembad op het dak, wat heel handig is om in die eerste, warme dagen af en toe af te koelen. Ook de locatie van het hotel was fijn; midden in het toeristische centrum en je liep zo naar de twee grootste tempels.
  • Er wordt wel eens gezegd dat niet alle streetfood tentjes even hygiënisch zijn. Voor ons hielp het om te kijken bij welke tentjes het druk was, dat is altijd een goed teken! Deze strategie heeft voor ons geholpen, we hebben nergens last van gehad 😁.
  • Doe je mee aan de Co van Kessel fietstocht? Zorg dat je een action cam op je stuur monteert. Er is zo ontzettend veel te zien onderweg! Maar tegelijkertijd wil je je ook op het verkeer focussen.
  • Taxi’s zijn goedkoper dan tuktuks, maar hiermee ben je ook langer onderweg. Tuktuks rijden namelijk overal tussendoor.

Onze vakantie in Thailand | Dag 4: Ayutthaya

Op dag 4 namen we ’s ochtends de trein naar Ayutthaya: de oude hoofdstad van Siam. De tempels in Bangkok zijn redelijk nieuw (en de meeste zijn replica’s van tempels die vroeger in Ayutthaya stonden). In Ayutthaya zijn de ruïnes van deze tempels nog te zien.

We huurden fietsen om langs alle tempels te kunnen fietsen. Deze lagen namelijk redelijk verspreid door de hele stad. Het was erg mooi allemaal.

’s Avonds stapten we in Ayutthaya op de nachttrein naar Chiang Mai, waar we de volgende ochtend om 7 uur zouden aankomen.

Tips voor Ayutthaya

• Vanaf het station moet je de veerpont de rivier over nemen om bij de tempelruïnes te komen. Huur je fietsen pas aan de andere kant van de rivier, anders betaal je op de veerboot extra! De straat waar je aankomt met de veerpont zijn twee fietsverhuurbedrijfjes, dus daar kun je gelijk op de fiets stappen.
  • Bezoek je – net als wij – Ayutthaya als een overstap naar een andere bestemming? Je kunt op het treinstation je bagage bewaakt achterlaten, hoef je die niet de hele dag mee te zeulen.

Onze vakantie in Thailand | Dag 5 – 8: Chiang Mai

Op dag 5 werden we vroeg wakker in de nachttrein en waren we ineens in het noorden van Thailand, waar het ontzettend groen was. Erg mooi. Bij aankomst hebben we heel rustig aan gedaan. We hebben eerst uitgebreid ontbeten bij Breakfast World en hebben vervolgens de twee grootste overdekte markten van de stad bezocht. Nogal overweldigend, duizenden verschillende producten en ook om de 5 meter een andere geur (niet altijd even lekker 😟). Toch was het erg leuk om te zien.

Op dag 6 deden we een kookcursus, dat was ook megatof! Wij deden dit bij Smart Cook Thailand. Om 8.30 werden we opgehaald bij ons hotel en rond 17.00 uur waren we weer thuis. We maakten 8 gerechten en aten die ook op, man, ik plofte uit elkaar aan het einde van de dag. Het fijne aan de kookcursus was dat we aan het eind een kookboekje meekregen, zodat we niks mee hoefden te schrijven. We hebben inmiddels in Utrecht bij de toko gekeken, en alle ingrediënten waren daar ook gewoon te krijgen… beterrrr!

Op dag 7 bezochten we vier tempels in de stad. Erg mooi om te zien, al merkte ik dat ik wel een beetje tempelmoe werd. Het leuke is wel dat je verschillen gaat zien met de tempels in Bangkok en Ayutthaya.

Op dag 8 huurden we een scooter om naar de Wat Phrathat Doi Suthep Rajvoravihara te rijden. Dit is ook een tempel, maar dan bovenop de berg. Na de scootertocht moesten we nog 300 treden op lopen, maar toen we eenmaal boven waren, was het wel echt een mooie tempel. Het mooie aan deze tempel was dat er ontzettend veel activiteit was: er waren veel boeddhisten allerlei rituelen aan het uitvoeren om Boeddha te eren. Bijzonder om te zien! Onderweg naar deze tempel – op de berg – kun je ook een aantal stops maken: er is een mooi uitkijkpunt en ook een prachtige waterval.

Tips voor Chiang Mai

• Wij sliepen in het Chiang Mai Boutique house, een fijn, kleinschalig hotel met mooie badkamers en een zwembad.
  • Restaurant ‘Dash!’ is een echte aanrader! Nog steeds erg goedkoop, maar lekker en een fijne sfeer. Ik koos voor de Crispy Chicken, die staat zeker in mijn top 5 van lekkerste gerechten die ik in Thailand heb gegeten.
  • Zorg dat je in het weekend in Chiang Mai bent! Op zaterdag- en zondagavond is er namelijk een ontzettend gezellige markt, die heel druk wordt bezocht. Zowel door locals als door toeristen. Hier hebben wij een aantal souvenirs gekocht én natuurlijk weer ontzettend lekker gegeten en vanaf een terrasje mensen gekeken.

Onze vakantie in Thailand | Dag 9 – 12: Ko Phi Phi

Dag 9 tot 12 was het tijd om te relaxen! Wij deden dit op het Phi Phi Relax Resort en het was heerlijk. We moesten er een hele dag voor reizen, maar it was totally worth it. Vanuit Chiang Mai hadden we een vlucht naar Phuket, vanaf daar namen we de ferry naar Ko Phi Phi. We hebben gechilld op het strand, gezwommen en gesnorkeld. Je kunt gewoon vanaf het strand het water inlopen met je snorkelset op, want er was daar al ontzettend veel koraal en visactiviteit! Er werden vanuit het hotel ook allerlei tripjes georganiseerd, maar wij hadden op dit punt vooral zin om op onze luie reet te zitten. Dus die hebben we niet gedaan 😁.

Tips voor Ko Phi Phi

• Boek een hutje in het tropische Phi Phi Relax Resort
  • Zorg dat je Powerbanks bij je hebt. In het Phi Phi Relax Resort was overdag geen stroom.
  • Neem eventueel je eigen snorkelset mee als je het vervelend vindt om een set te huren. (Het kostte trouwens geen drol, dus daar hoef je het niet voor te laten).
  • Vergeet niet te smeren!

Onze vakantie in Thailand | Dag 13 – 14: Suratthani/Khao Sok

Vanaf Ko Phi Phi reisden we via Suratthani naar Khao Sok. Suratthani was niet heel bijzonder en gebruikten we puur als overstap, dus daar zal ik verder geen woorden aan vuil maken. Khao Sok was prachtig! We bezochten het nationale park en sliepen in bamboehutjes op het water met het mooiste uitzicht dat we sinds Ko Phi Phi hadden gezien! Haha. Vanaf ons hutje op het water deden we uitstapjes; zo deden we een trekking naar (en op!) een waterval en gingen we op bootsafari. Vanaf ons bootje hebben we aapjes, een bizon en toekans gezien. Zo mooi om die beesten in het wild te spotten! En het geeft toch wel een veel beter gevoel dan de aapjes van die kunstmatige verblijven, wetende dat deze lekker hun eigen gang kunnen gaan.

Tips voor Khao Sok

• Vergeet de deet niet! De jungle zit vol met insecten.
  • Het ligt natuurlijk een beetje aan de trip die je er boekt, maar bij ons stond in de paklijst “zorg voor schoenen die eventueel nat mogen worden”. Nou, nat werden ze zeker! We gingen er namelijk een waterval mee beklimmen. Dus onderschat dit zeker niet 😁.
  • Ook hier is geen stroom, dus bring your powerbank!

Onze vakantie in Thailand | Dag 15 – 18: Ao Nang

Aan het einde van onze rondreis vonden we het heel fijn om nog even bij te komen in een iets luxer hotel in een badplaats. En die vonden we! We zaten in het Ban Sainai resort, een prachtig hotel; zo eentje met sloffen en badjassen en verkoelende drankjes bij aankomst. Geniet0n!

Tips voor Ao Nang

• Wij sliepen in het Ban Sainai resort, echt een dikke aanrader! Alleen… de eigenaar is islamitisch, dus we konden geen biertjes aan het zwembad krijgen 🙈. Maar gelukkig gaven de medewerkers zelf aan dat we in de supermarkt bier konden halen en dat we deze dan bij het zwembad mochten nuttigen. Score!
  • Zorg voor een hotel waar je in ieder geval chillplekken hebt met schaduw. Op het strand is schaduw namelijk schaars, en het is er ook nog eens heel druk.
  • Ontbijten doe je het beste bij Lion and Shark. Verrukkelijke smoothie (bowl)s en lekkere broodjes.
  • Avondeten en de mooiste cocktails bestel je het beste bij 11/1 Thai food & Cocktail. Ook bij Dean & Mom’s Restaurant kun je heerlijk eten.

Op dag 19 vlogen we weer naar huis. Meestal heb ik na zo’n lange reis echt weer zin om naar huis te gaan, maar nu had het van mij echt nog wel langer mogen duren. Thailand is een fantastisch land en ik zou het iedereen aanraden!

Ben jij wel eens in Thailand geweest? Of ben je het misschien nog van plan?

GET SOCIAL! Volg mij nu op Instagram | Facebook | Twitter | Bloglovin‘ | Pinterest | YouTube